В 1-и клас, когато най-малките учат и затвърждават буквите от азбуката, се разяснява, че Божието име е свято. Затова е важно децата да знаят какво точно означава то и как да го изписват правилно - с две букви “Ии”! Иисус = Спасител . Това е виждането на Светия синод как най-невръстните ученици да бъдат въведени в изучаването на религия.
На 30 и 31 януари издателствата внесоха в МОН подготвените от авторски колективи проекти на учебници от 1-и до 5-и клас по предметите религия (християнство - православие) и религия (ислям), както и неконфесионално обучение от 1-и до 3-и клас - изучава се не канонът, а културните и моралните основания на религиите.
Процедурата беше открита от министър Красимир Вълчев след одобряване на новите учебни програми по предмета религия през юли 2018 г. Във вторник на открито заседание ще се разгледаха документите. След това проектите ще се дадат на оценителите - 7 по съдържанието и по 3-ма за графичния дизайн и полиграфическото изпълнение. Ще участват преподаватели и учители. Новите учебници ще са в системата от учебната 2020/2021 г. Религия ще се учи във факултативните или в задължително избираемите часове, обясни шефката на дирекция “Учебници и училищна документация” в МОН Пенка Иванова.
В проекта на синода в учебника за 2-и клас има красиви картинки, на които децата да посочат постните храни, с които правилно подреждаме трапезата на Бъдни вечер. Има и кръстословица, в която да открият имената на библейските личности и местата, свързани с Рождество Христово. Третокласниците пък трябва да разберат разликата между вяра и суеверие. На децата се обяснява защо вярата в Бога ни прави уверени, силни и смели, а суеверията - неуверени, слаби и страхливи. Илюстрации с вярващо и спокойно дете в храма - за разлика от символите на суеверията: черна котка, подкова, числото 13 - все бездушни и безсилни неща, които не могат да влияят на нашия разум, на свободата ни, на живота ни, разкриха за “24 часа” запознати с проекта експерти.
По какво иконата се различава от снимката и художествения портрет, пък разбират в 4-и клас. В учебника има богати илюстрации с икони на водещи български иконописци. Предвиждат се упражнения с практически дейности върху десетте Божи заповеди и детската съвест - среща между любовта на Бога към нас и нашата любов към Бога и ближните. Под формата на екипна игра пък е предвидено едно дете да започва да казва дадена Божия заповед, а друго довършва думите. Дава се възможност децата взаимно да си помагат, това ги прави по-активни в общуването, по-градивни в отношенията и по-сплотени.
В 5-и клас вече се изяснява значението на свещенството и монашеството като вид подвиг в служение на обществото. Разказва се за големите български манастири като огнища на вяра и духовност. Изяснява се същността на молитвата - разговор, в който се доближаваме до Бога, както разговорът с другите хора ни помага да ги разберем по-добре и да ги опознаем. Общуването е потребност на всеки човек, а общуването в любов и вяра е най-висшето и най-добродетелно, ще научат децата. А тези, които ще учат ислям, в 1-и клас трябва за знаят, че Аллах е единственият Създател и Мохамед е Пратеник, избран от Аллах.
Източник: www.marica.bg