четвъртък, 10 декември 2020 г.

Все още можете да се включите в конкурса за Рождество и да спечелите страхотни награди

НАЦИОНАЛЕН КОНКУРС ЗА ПРАВОСЛАВНА ПОЕЗИЯ И ПРОЗА „РОЖДЕСТВО НА СПАСИТЕЛЯ” – 2020 г.

МИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА

РЕГИОНАЛНО УПРАВЛЕНИЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО – БУРГАС

НАЦИОНАЛЕН ДВОРЕЦ НА ДЕЦАТА

ОБЩИНА БУРГАС

ЦЕНТЪР ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ- БУРГАС

СЛИВЕНСКА МИТРОПОЛИЯ


ОРГАНИЗИРАТ НАЦИОНАЛЕН КОНКУРС ЗА ПРАВОСЛАВНА ПОЕЗИЯ И ПРОЗА

НА ТЕМА „РОЖДЕСТВО НА СПАСИТЕЛЯ” – 2020 г.


1.ЦЕЛИ: Конкурсът има за цел да поощрява и утвърждава интереса на учениците към литературата и православието, да стимулира тяхната творческа изява, любовта към изкуството, Бог и православната вяра.

2.УЧАСТНИЦИ: Ученици в 3 възрастови групи от всички училища, школи и извънучилищни звена от страната:

І възрастова група –от 1-4 кл.

ІІ възрастова група – от 5-7 кл.

ІІІ възрастова група – от 8-12 кл.

3.РЕГЛАМЕНТ: Конкурсът се провежда в 2 раздела:

1) Поезия

2) Проза (есе или разказ)

Право на участие имат всички ученици от 1-12 клас. Всеки участник може да представи до 2 произведения за двата раздела.

Всяка конкурсна творба трябва да съдържа следната информация:

1) Име и фамилия на участника;

2) Клас, училище, школа (извънучилищно звено);

3) Точен адрес и телефон.

Творбите да са в обем до 2 машинописни страници, да не са участвали в предишните издания на конкурса и в други литературни конкурси.

Конкурсни изисквания:

– съответствие с темата на конкурса;

– вероучителна точност;

– адекватно жанрово изпълнение на творбата;

– оригиналност, художественост и др.;

– спазване на правописните и пунктуационни правила

Конкурсните материали са придружени със сканирано заявление за участие в конкурс

/изтегля се от сайта на ЦПЛР-Бургас: www.оdk-burgas.com – Административни услуги/ и се изпращат по електронен път на следния адрес:

rojdestvonaspasitelq@abv.bg

Тем: За конкурса ”Рождество на Спасителя”.

Важно! Да не се изпращат произведения на хартиен носител до ЦПЛР- Бургас. Организаторите нямат ангажимент за уведомяване на наградените!

Жури от преподаватели по Религия православие, БЕЛ и писатели ще определи носителите на наградите във всички възрастови групи.

Срок за изпращане на творбите: 9.12.2020 г.

Резултатите ще бъдат обявени на 15.12.2020 г. на сайта на ЦПЛР: www.odk-burgas.com

Заявки за участие в церемонията по награждаването се подават в срок до 16.12.2020 г. по електронната поща : rojdestvonaspаsitelq@abv.bg

Церемонията по награждаването ще се проведе на 17.12.2020г. от 16,30 часа в Културен център „Морско казино”, зала „Петя Дубарова”

Разходите по пребиваването са за сметка на участниците!

Неполучените награди ще се изпращат по куриер за сметка на получателите.

За допълнителна информация:

Тел. 056/84-45-49, 0886029209- Атанасия Петрова

сряда, 9 декември 2020 г.

Правителството отпусна 2,5 милиона лева за ремонти и доизграждане на храмове в страната

                     Сн. Пресцентър МС
Министерският съвет отпусна 2,5 млн. лв. за ремонти, реставрация и доизграждане на храмове в страната. Средствата са определени за реставрационни дейности в Бачковския и Троянския манастир, за ремонт на манастира „Св. Йоан Кръстител“ в с. Жабляно, общ. Земен, за храма „Св. Петка“ в Русе, за църквата „Свети Дух“ в с. Бенковски в общ. Кирково. Финансова помощ за ремонтни дейности се предоставя и за сградата на Софийската митрополия, за сградата на Старата митрополия в Ловеч, за укрепване на столичния храм „Св. Ап. Андрей Първозваний“ и за продължаване на строителството на църквите в София - „Св. Стефан“ в Южния парк и „Св. Благовещение“ в кв. „Дружба“2, съобщават от пресцентъра на Министерски съвет.

„Наближава много велик ден - Рождество Христово, а в тази пандемия, в тази финансово-икономическа криза, упованието на хора в Бога е изключително важно“, посочи министър-председателят Бойко Борисов. Той бе категоричен, че в своите действия правителството винаги се е водило да бъдат в името на Бога и на българските граждани. „Ще направим така, че на Рождество Христово хората да са със семействата си, да могат да отидат на църква, да запалят свещ, да почетат този изключително светъл ден. Това ни е целта“, изтъкна премиерът Борисов.

Специална благодарност към министър-председателя за оказаната подкрепа изрази Негово преосвещенство Белоградчишкият епископ Поликарп, викарий на  Негово Светейшество Софийския митрополит и Български патриарх Неофит.

„На днешния ден, когато се почита Света Ана, закрилница на семейството и на младежите, поднасям специална благодарност от името на патриарх Неофит за Вашата грижа, помощ и подкрепа в църковното дело“, обърна се към министър-председателя викарият на патриарха епископ Поликарп. Той изрази благодарност към правителството и за това, че по време на пандемията от коронавируса, църквите не бяха затворени. „Хората наистина се укрепваха в своята надежда, влизайки в храма, общувайки с Бога, със свещенството и така по-лесно преодоляват тези сътресения – и физически, и духовни, и психически“, отбеляза дядо Поликарп. 

Той добави, че с благословията на Негово светейшество патриарх Неофит от 20 до 26 декември свещениците и духовниците, които са преболедували COVID-19, ще влязат в лечебните заведения при болните, за да помажат тези, които имат желание, да ги поръсят със светена вода и да им вдъхнат кураж. Тази благословия се планира и за Йордановден през 2021 г.

Почитаме Света Анна

Православната църква чества на 9 декември зачатие на Света Анна. В календара на православната църква този празник е тясно свързан с празника на Рождество на Пресвета Богородица.

 На 9 декември се почита зачатието на Света Анна - майка на Богородица. Света Анна се смята за покровителка на брака, семейството, майчинството, закрилница на девиците, вдовиците и бременните жени. Според неканоничното Протоевангелие на Яков Анна и нейният съпруг Йоаким са посетени от ангел, който им съобщава, че ще имат дете.

 Анна обещава да посвети детето си на служба на Бог и на тригодишна възраст Мария е отведена във Втория храм. Историята е подобна на тази на Самуил, чиято майка също дълго време е бездетна и се нарича Ханна. Източноправославната църква приема Света Анна още от 6 век, като тя и Йоаким са наричани Свети и праведни богоотци. Разказът на Протоевангелието на Яков е приет от Римокатолическата църква едва през 13 век, като Анна е официално канонизирана през 1854.

 Българската православна църква отбелязва зачатието на Света Анна на 9 декември, а нейната смърт - на 25 юли.

 Народът почита този ден и като празник на врачките. Нощта, предхождаща празника, е време на заклинания, прокоби и магии. През нея магьосници, вещици и врачки най-лесно установяват връзка с дявола, мъртвите и демоните. Те се появяват около огъня като мушици. Затова стопаните палят пред всяка врата огън с тор, ръсят пепел и просо около стопанските постройки.

 Момите посаждат пшеница в гърне и топят клонки от вишна или ябълка във вода и ги оставят край огнището. Ако до Нова Година пшеницата поникне и клонките се разлистят, момата ще се омъжи през следващата година, и то за добър момък.

 Поверията твърдят, че в тази нощ черните магии "хващат". Затова строго се спазват различните забрани: жените не работят нищо, не бива да пипат вълна, за да не се разболеят децата и добитъкът; мъжете не бива да излизат от селото, защото по поляните играят самодивите и видят ли мъж, отвличат го.

 Имен ден празнуват Ана, Анна, Анка, Ани, Янко, Янка.

неделя, 6 декември 2020 г.

Днес е Никулден

Задължителен елемент в обредността през този ден е приготвянето на риба, чието тяло е покрито с люспи. Най-често това е шаран, тъй като според поверието шаранът е "слуга на Св. Никола". 

Веднъж, когато светецът плувал с лодката си в морето, силни вълни пропукали пода й. Св. Никола хванал един шаран и с него запушил пукнатината. Така спасил от удавяне своите спътници. Затова има обичай да се жертва шаран в чест на светеца. На този ден всеки трябва да си хапне риба.

Народът казва: "На Никулден човек трябва да си почопли зъбите с рибя кост, макар и от боклука да я вземе". Когато се приготвя шаранът или друга риба с люспи (мряна, платика), люспите не бива да се търкалят по земята и никой не бива да стъпва по тях, за да не го сполети беда. Костите на никулденския шаран не се изхвърлят, а се изгарят, закопават в земята или се пускат в реката – вярва се, че така ще се опази и умножи плодородието и семейното благополучие. Костта от темето на шарана, която е във формата на кръст и се нарича ”кръхче”, възрастните жени пришивали на капиците на децата, за да ги пази от зли сили и уроки. 

В деня на свети Никола на трапезата освен рибник и обредни хлябове, трябва да има и постни ястия: варена царевица, жито, постни сърми, чушки, боб. В народната представа Свети Никола носи първият сняг - разтърсва дългата си бяла брада и от нея се изсипват първите снежинки. Ако на Никулден се появи скреж, това е добре за зърнените култури. Известна е поговорката: "Днес му е денят, утре му е снегът". 

На Никулден се правят предсказания за времето и бъдещата реколта. Свети Никола се смята покровител на семейството и рода, пазител на дома, имота и стоката. За свой патрон го почитат рибари, търговци, кираджии, воденичари, ловджии, банкери. 

Според легендата свети Никола, освен покровител на рибарите и мореплавателите, е покровител и на банкерите. Преди да го канонизират за светец той бил лихвар, който помагал на бедни и безпарични, като раздавал богатството си. Но гледал тези, на които правел благодеяния, да не разберат откъде идват те. 

Преданието казва, че свети Никола незабелязано подхвърлил три кесии със злато в дома на обеднял търговец, за да може да омъжи трите си дъщери и да ги спаси от безчестие.  

През 1992 г. Асоциацията на търговските банки и Българската народна банка възстановяват традицията църковният празник Никулден да се отбелязва и като празник на банките и банкерите. 

Днес имен ден празнуват всички, които носят красивите имена Николай, Никол, Никола, Николина, Николинка, Николета, Ненка, Нина, Нинка, Кольо, Нико и Ница.

събота, 5 декември 2020 г.

Преп. Сава Освещени. Преп. Нектарий Битолски

В народните представи, Варвара (чества се на 4 декември) и Сава са двете сестри на свети Никола. От тях Сава е по-добрата и винаги върви на крачка след Варвара, молейки я да не пуска от ръкава си ледени зърна по нивите. Двете сестри подготвят празника на своя брат и затова се казва: "Варвара вари, Сава пече, а Никола яде".

Свети Сава, основателят на много манастири в Палестина и на знаменитата лавра, известна под неговото име, се родил в областта Кападокия през ІV век от богати и знатни родители. Поради несъгласие между роднините, на които било поверено неговото възпитание през време на служебното пътуване на баща му в Александрия, той още 18-годишен се поселил в манастир. Там получил образование, обикнал монашеския живот и бил постриган за монах. Желаейки да служи на Бога в по-усамотено място, младият монах оставил манастира, в който живял, и се отправил за Йерусалим да се поклони на светите места и да посети палестинските пустинници.

По онова време на Изток бил прочут със своя строг постнически живот преподобни Евтимий Велики. Сава поискал да постъпи в числото на неговите ученици, но Евтимий го поверил на блажени Теоктист, брат в съседния манастир. Като го благословил, преп. Евтимий предсказал, че Сава ще просияе в иноческия живот, ще стане основател на обширна лавра и ще бъде славен наставник на всички палестниски отшелници.

В Теоктистовия манастир Сава се предал изцяло в служба на Бога и минал всички монашески служби с безропотно послушание и усърден труд. Всички се чудели на неговия строго добродетелен живот. Веднъж, пътувайки за Александрия, той срещнал по пътя родителите си, които искали да го отклонят от иноческия живот, но накрай отстъпили пред неговата непоколебима воля.

Като прекарал дванадесет години в манастира, Сава пожелал по-голямо усамотение. Поселил се в една пещера и там прекарвал дни и нощи в молитва и труд. Работата му се състояла в плетене на кошници, за които от манастира му давали хляб и плодове. Така прекарал пет години, а после отишъл при преп. Евтимий Велики. След смъртта на този велик подвижник Сава живял известно време в Йорданската пустиня, в манастира на преподобни Герасим.

Но преподобни Сава желаел пълна самота, за да може всецяло да се предаде на молитва и богомислие. Веднъж, като заспал след дълга молитва, в съня си видял ангел, който му посочил една пещера на онова място, където се намирал изсъхналият Силоамски поток. Като се събудил, Сава се отправил към това място, намерил пещерата и се поселил в нея. Цял ден и през по-голямата част от нощта той се молел и пеел псалми, като се хранел само с корени, които растели покрай пещерата.

Един ден, както събирал корени в пустинята, той видял четири разбойници, които били гладни и изнемощели. Пустинножителят изсипал пред тях събраните корени, и от тогава благодарните разбойници започнали понякога да му носят хлюб и плодове. Сава, облян в сълзи, си говорел: "О, горко на душата ми! Тия люде за едно благодеяние тъй щедро плащат. А ние получаваме всекидневно от Бога благодеяния, но не благодарим, а в нехайство прекарваме дните си и не изпълняваме Неговите повели."

Именници днес са : Венцислав, Венцислава, Владислав, Владислава, Десислав, Десислава, Сабина, Сава, Савка, Савчо, Светослав, Светослава, Слав, Слава, Славей, Славейка, Славейко, Слави, Славка, Славчо, Станислав, Станислава, Съби, Събина


петък, 4 декември 2020 г.

Почитаме Света Варвара

На 4 декември почитаме Света Великомъченица Варвара.

Света Варвара е християнска великомъченица, родена в края на 3 век и починала през 305 или 306 г. Паметта й се почита както в православната църква, така и в католическата на 4 декември.

В православието Св. Варвара се счита за покровителка на починалите от внезапна смърт - които са нямали време да се покаят и причестят. В Полша денят на Св. Варвара е един от най-уважаваните празници, обявен е и за Ден на миньора, тъй като светицата се счита за покровителка на миньорите.

Света Варвара е родена в семейството на аристократ - езичник от Илиопол (Мала Азия). Последното проучване на богослова Венцислав Каравълчев обаче показва, че Св. Варвара е родена в с. Елешница- Разложко (Югозападна България), което в древността също се е наричало Илиопол. Отличавала се е с особена и впечатляваща красота. Баща й я затваря в кула - далеч от похотливи очи. През времето, когато е била затворена, Варвара изучава външния свят от прозореца и има много време да размишлява за Бога. Когато баща й разрешава да излиза, за да си намери жених и да се омъжи, Варвара се запознава с християни и приема свето кръщение.

Скоро момичето трябвало да отстоява избора си пред управителя на града, след като баща й се отрекъл от нея, заради християнските й убеждения. След като били изчерпани всички средства за убеждаването й да се върне към почитанието на езическите богове, останал изборът на живот и смърт, пред който момичето трябвало да се изправи.

На заплахите на управителя тя отговорила: "Славя моя Бог и съм готова да стана жертва за Неговото име...! Когато бащата научава, че дъщеря му е станала християнка, той нарежда да я бичуват и получава съгласието на управителя на града Мартиан да я осъди на смърт. По нареждане на бащата Варвара е обезглавена. Смъртната присъда била изпълнена зад стените на града. Над гроба й бил построен храм, където вярващите намирали изцеление на своите недъзи. В някои части на света Варвара се почита като покровителка на военните. Поверието говори, че божието възмездие настига бащата на Варвара и управителя на града - те двамата са поразени от мълния.

През 6 век мощите на Света Варвара са пренесени в Константинопол. У нас празникът се е почитал сред народа с преплитане на езическите и християнските обичаи.

В някои райони на страната Света Варвара се е считала за покровителка на децата от болести, по-специално от дребна шарка, и хората я наричали "Баба Шарка". Жените месели и раздавали за здраве "къпани" питки (омесеното тесто първо се вари, докато изплува на повърхността, а после се оформя на питка и изпича). Питките се намазват с мед за омилостивяване на светицата и "баба Шарка".

В Добруджа, вечерта срещу празника приготвят трапеза за "баба Шарка", на която поставят паничка с мед, медена питка, съд с вода и пешкир.

В Западна България на празника деца палят огън на кръстопът, на който варят леща и изяждат по няколко зрънца. След това прескачат по три пъти огъня и вземат по една главня от него. Лещата и главнята се пазят като лекарство против дребна шарка.

Друг обичай е да се вари боб и да се слагат по няколко зърна на коляното на детето и то да ги изяде без ръце. В други райони Света Варвара се почитала като покровителка на домашните птици. Празникът се наричал още Женска Коледа, тъй като девойките се пременяли, обикаляли домовете и пеели песни за здраве.

В някои краища Св. Варвара е приета и за покровителка на домашните птици. Също така в отделни региони от рано сутринта по къщите обикалят дружини от девойки, облечени с нови дрехи. Те благославят стопаните и пеят обредни песни за здраве и плодородие. Момите се наричат варварки, а самият празник - женска Коледа, защото в него участват само момичета.

Някъде три, пет или седем деца отиват на бунището като носят на гърба си дърва и боб. Там те го варят и го оставят "за баба Шарка". За здраве и за омилостивяване на болестите жените месят пресни погачи, приготвят и обредно вариво и го раздават. Празникът е неделим от комплекса Сава и Никулден, както и от предхождащия го Андреевден.

Този ден е имал и гадателна насоченост в обичаите - по седенките се извършвали гадания коя девойка за кой момък ще се омъжи.

В българския фолклор, за обичаите съпътстващи празниците на Света Варвара, Свети Сава (5 декември) и Свети Никола (6 декември) има поговорка: "Варвара вари, Сава пече, Никола гости посреща".

Имен ден имат Варвара, Варя, Варадин, Варда, Варварка.

четвъртък, 3 декември 2020 г.

Горан Благоев с ново предаване - “Памет без давност” по ТВ “Евроком”


Тази събота от 19 часа по телевизия "Евроком" гледайте първото издание на новото ми авторско предаване "Памет без давност".  Благодаря на собствениците на телевизията и на колегите там за съпричастността и подкрепата. Започвам нов проект в медия в която оцениха моя натрупан с десетилетията професионализъм. В медия в която ти помагат да реализираш идеите си, а не ти пречат. В медия в която ти дават свобода, а не те мачкат. 

    Ще се радвам, както и досега, да бъдете мои верни, но и критични зрители. Очаквам ви всяка събота в 19 часа в "Памет без давност" по телевизия "Евроком". 

   А БПЦ и Светият синод вече не ме интересуват изобщо. да живеят в самодоволното си лицемерие и измамна самодостатъчност.