събота, 23 януари 2021 г.

Църквата почита Св. свщмчк Климент, еп. Анкирски

Свети Климент се родил в гр. Анкира (днешната турска столица Анкара), в областта Галатия - една от люлките на малоазийското християнство, което оставило спомена за безбройни и славни изповедници на евангелската вяра. Своя бърз възход във вярата, благочестието и изповедническото мъжество той дължал на блажената си майка Ефросиния. Убедени в словата на апостола, че "не повярвал мъж бива осветен чрез вярваща жена" (1Кор. 7:14), нейните родители я омъжили за един закоравял езичник, но надеждите им не се оправдали. Този мъж не само не мислел да приеме вярата на жена си, но с всички средства полагал усилия да привлече нея към езичеството. По цели нощи вярващата християнка се молила на Бога да й дари или духовно единство, или пълна разлъка с този неповярвал мъж. Господ се отвърнал от този порочен човек, като непотребен Свой раб, и той скоро умрял, като оставил Ефросиния с пеленаче на ръце, на което дали името Климент.

Когато той бил на 12 години, умряла и майка му. За останалия сирак се погрижила приятелката на майка му, богатата и благородна София, която нямала деца. Тя била много състрадателна. По време на един глад в Галатия мнозина от жителите на Анкира оставяли на произвола на съдбата своите дечица, понеже нямали с какво да ги хранят. Климент, който и след майчината смърт се намирал под добро влияние, събирал тези дечица и ги водел в дома на София, а тя ги хранила и обличала. Благодарение на Климентовата помощ нейната къща се превърнала не само в дом за бедните, но и школа за възпитание. Защото нейният питомец учил тези изоставени деца и ги подготвял за кръщение.

Тези негови занимания и чистият му живот събудили общото уважение към него и затова рано приел свещенство, и едва достигнал 20 години, той бил избран за Анкирски епископ. Сега върху плещите му легнала не само грижата за Софиините питомци. Той с успех разпространявал християнството и укрепвал всички в евангелските добродетели.

Скоро настъпило времето на тежки изпитания за Църквата. Тъкмо в Мала Азия пламнал и се пръснал по света пожарът на деветото гонение срещу християните. Главният прицел на гонителите станали християнските епископи, останалите клирици и дори църковните четци. Органите на римската власт изпълнявали царския указ за гонението с такова усърдие, че в тъмниците не оставало място за углавните престъпници. Ревностният архипастир на Анкира бил първата жертва. Мъчителите изнемогвали и се сменяли един след друг в изтезанията. Пребит и стърган с железни зъбци, младият епископ не приличал на себе си. Цялото му тяло се превърнало на една рана; дори вътрешностите му се показали. Когато най-сетне го захвърлили в тъмницата, за общо изумление на другата сутрин го намерили напълно изцелен. Решили да го изпратят в Рим. Отново се заредили мъчения и тъмница, но на Бога било угодно да го прослави с такива изцеления, че поразеният народ масово изповядвал християнството и мнозина поради това приели мъченическа смърт.

От Рим той бил прехвърлен в Никомидия, където отново го предали на изтезания заедно с неговия новопокръстен ученик Агатангел. Никога не изнемогвала душата на великия страдалец. Като виждал с очите си, колко много люде преминават в християнството поради неговото страдание, свещеномъченикът просто се сродил с болката и сам желал все повече да страда.

Тъмничните надзорници припомнили на градското началство за отдавнашните затворници Климент и Агатангел: "Много години те са мъчени от разни властници, но са все живи и здрави, и ние почнахме да си мислим дали те не са безсмъртни?" По заповед на Максимин св. Климент бил отведен в Анкира и тогавашният управител наредил да го затворят в тъмницата и всеки ден да го измъчват най-жестоко. В продължение на два месеца всеки ден нанасяли по лицето и главата на удивителния мъченик 150 удара с чепата тояга. Самите мъчители били слисани от неговото непоколебимо търпение. Той понесъл изтезанията на единадесет мъчители от започването на гонението до мъченическата си смърт - цели 28 години.

По случай пристигането на нов анкирски управител на Климент било позволено да излезе от тъмницата в нощта срещу Богоявление (6 януари) и да остане сред своето паство до 23 януари. Той извършвал божествената служба и произнасял проповеди, в които предсказал своята скорошна смърт и близкото прекратяване на гоненията. По време на самото богослужение, когато принасял безкръвната евхаристийна жертва, св. Климент Анкирски бил обезглавен заедно със своите дякони Христофор и Харитон в 296 г. и техните останки били погребани от блажената София.

Св. мъченик Агатангел бил измъчван до смърт и починал малко по-рано, но неговата памет се празнува на 23 януари заедно с паметта на неговия учител св. Климент Анкирски.

петък, 22 януари 2021 г.

Почитаме Свети Тимотей

Православната църква почита днес Свети Тимотей. Тимотей Ефески е роден в Листра при Коня в днешна Турция. Той е ученик и придружител на Апостол Павел.

Тимотей е син на грък и на приелата християнството еврейка Евнике. Той е открит от Павел в родния му град и го придружава в неговите мисионерски пътувания. В Апостолското евангелие пише, че Павел го накарал да се обреже. След смъртта на Павел през 67 година, Тимотей се връща в Ефес.

Тимотей става първият епископ на Ефес и там около 80 г. намира мъченическата си смърт. Светите му мощи са били пренесени от император Констанций (337-361) в Цариград и положени заедно с мощите на св. Лука и св. Андрей Първозвани в храма “Св. апостоли”. По-късно били отнесени в Италия от кръстоносците.

Тимотей е закрилник на страдащите от стомашни заболявания. Името означава „Страхувай се от Бог“, или „Почитай Бог“ (гръцки). От католиците се почита на 26 януари. Днес имен ден имат Тимотей и Тимофей.

четвъртък, 21 януари 2021 г.

Почитаме паметта на преподобния Максим Изповедник и на Свети мъченик Неофит

Българската православна църква почита паметта на преподобния Максим Изповедник и на Свети мъченик Неофит - небесни покровители на патриарх Неофит и на приснопаметния патриарх Максим.


Съобразявайки се с противоепидемичните изисквания, патриарх Неофит ще почете празника с молитва в параклиса на Патриаршеския дом в Софийската митрополия.

сряда, 20 януари 2021 г.

Днес БПЦ почита Евтимий Велики и търновския патриарх Евтимий

По народному празникът е известен като Ихтим, Ихтима, Петльовден, Петеларовден или Петларовден. Последните три названия са свързани с основната обредна практика - жертвоприношение на петел във всяка къща с мъжка челяд. В онези домове, където има момиченца, стопаните колят обикновено ярки за тяхно здраве.

Краката на птицата се хвърлят на покрива на къщата, а перата й се запазват. С тях бабите кадят болни или урочасани деца.

В Странджанския край, където народният култ към св. Евтим е особено развит, всяка жена коли за здравето на своите деца черен петел. Според местните вярвания св. Евтим е господар на детските болести и той предпазва от "детешката" и "вънкашната болест" (детски паралич и епилепсия).

В Пловдивско денят е известен под името Черна или Църън ден. Тук освен принасянето в жертва на черен петел (или кокошка) се спазват и редица забрани. Не се върши женска работа, не се къпят, не правят сватби, за да не “църнеят”, т. е. да не жалят починал.

Имен ден празнуват Евтим, Евтимий.

понеделник, 18 януари 2021 г.

БПЦ празнува Атанасовден


На 18 януари, Атанасовден, православната църква почита паметта на Атанасий Велики. Роден през 295 година в Александрия, той израства в бедно, но праведно християнско семейство, което му дава добро образование. Когато навършва 24 години, е ръкоположен за дякон от Александрийския архиепископ Александър, а след неговата смърт единодушно е избран от народа за негов заместник. Атанасий Велики е придобил световна слава на богослов, участвайки във всеизвестния вселенски събор в Никея. Водил е ревностна война със свещеника Арий, според който Христос е по-нисш от Бог отец. Откритото му противопоставяне се е увенчало с успех и Арий бил отлъчен от църквата.

Свети Атанас е господар на зимните студове, снегове и ледове, и е покровител на домашните животни. Възседнал бял кон и с копринена риза на гърба си той отива в планината и се провиква със силен глас: "Иди си, зимо, идвай, лято!". Поради тази причина празникът се нарича още Среди зима.

Традициите и обичаите на Атанасовден са своеобразно продължение на тези от Антоновден. И през този ден не варят боб и леща, за да са здрави децата. Жените не трябва да шият и плетат, тъй като се счита, че ако се убодат мястото няма да зарасне лесно. Домакините колят черно пиле или кокошка, готвят го с ориз, след което го раздават на роднини, приятели и съседи, като наричат за здраве. Перата им се запазват, защото според народните вярвания притежават лечебна сила.

Имен ден празнуват: Атанас, Атанаска, Танас, Тинка, Насо и Нася. Името Атанас, преведено от гръцки език, означава "безсмъртен".

събота, 16 януари 2021 г.

НАЦИОНАЛЕН КОНКУРС „ВЪЗКРЕСЕНИЕ ХРИСТОВО” - 2021

 
НАЦИОНАЛЕН КОНКУРС „ВЪЗКРЕСЕНИЕ ХРИСТОВО” - 2021

О Б Я В А

Пo решение на Св. Синод на БПЦ-БП Синодалният Културно-просветен отдел обявява:

НАЦИОНАЛЕН КОНКУРС „ВЪЗКРЕСЕНИЕ ХРИСТОВО” - 2021 в следните категории:

ИЗОБРАЗИТЕЛНО ИЗКУСТВО

ЛИТЕРАТУРА (ПОЕЗИЯ И ПРОЗА)

ФОТОГРАФИЯ

В Конкурса могат да се включат деца от 3-та и 4-та група на детските градини и ученици от 1-ви до 12-ти клас.

Творбите трябва да са посветени на православния християнски празник Възкресение Христово – Пасха.

КРАЕН СРОК ЗА ИЗПРАЩАНЕ НА КОНКУРСНИТЕ ТВОРБИ: 10.04.2021 г. (СЪБОТА) – BАЖИ ДАТАТА НА ПОЩЕНСКОТО КЛЕЙМО.

Адрес за изпращане на конкурсните творби:

КУЛТУРНО-ПРОСВЕТЕН ОТДЕЛ

СВ. СИНОД на БПЦ-БП

ЗА НАЦИОНАЛНИЯ КОНКУРС „ВЪЗКРЕСЕНИЕ ХРИСТОВО”

УЛ. „ОБОРИЩЕ” № 4

ГР. СОФИЯ 1000

БЪЛГАРИЯ

Email: skpotdel@bg-patriarshia.bg (само за литературните творби)

Всяка творба задължително трябва да съдържа следната информация:

B десния ъгъл на гърба на творбата да бъде написано четливо:

- Заглавие на творбата;

- Трите имена на автора;

- Възраст, група / клас;

- Град / село, област, училище / ОДК / енорийско училище / клуб;

- Адрес и телефон за връзка с участника или неговия родител;

- Името на преподавателя / ръководителя и негов телефон за връзка.

В конкурсния Статут се съдържат всички условия и насоки, които са задължителни за участниците и които ще подпомогнат тяхната подготовка в избраните от тях категории.

Имената на НАГРАДЕНИТЕ УЧАСТНИЦИ С ПРОТОКОЛА НА ЖУРИТО ОТ СЪОТВЕТНИЯ РАЗДЕЛ ще бъдат качени на 28.04.2021 г. на Официалния сайт на СВ. СИНОД НА БПЦ, Раздел НОВИНИ: https://bg-patriarshia.bg/news .

В случай, че епидемичната обстановка в страната позволява, НАГРАЖДАВАНЕТО на участниците в Националния конкурс „ВЪЗКРЕСЕНИЕ ХРИСТОВО” ще бъде на 16.05.2021 г. (3 Неделя след Пасха – на св. Мироносици) в столичния храм „Св. Св. Кирил и Методий“ (гр. София, ул. „Георг Вашингтон“ № 47, до Женския пазар и Лъвов мост) след приключването на св. Литургия. След награждаването се предвижда ОТКРИВАНЕ НА ИЗЛОЖБА с наградените творби в храм „Св. Св. Кирил и Методий“. В случай на забрана за провеждане на организирани събития в страната, наградите ще бъдат изпратени до наградените участници по куриер, като те ще бъдат своевременно уведомени.

Статутът на Конкурса предвижда, след изтичане на изложбата на Конкурса, творби от Раздели „Изобразително изкуство“ и „Фотография“ да участват в благотворителна разпродажба със социално-милосърдна насоченост към деца в нужда.

Вдъхновение и благословен от Бога успех на всички малки и големи участници във Великденския конкурс на светата ни Църква!

четвъртък, 14 януари 2021 г.

Стенен църковен календар 2021

В този бутиков календар освен стандартните указания за църковните празници, може да намерите и указанието за постите спрямо Църковния типик на Българска Православна Църква - Българска Патриаршия. В него също ще откриете граждански календар за текущия и следващия месец с интегрирана информация за постите с интересни символи, както и по-празнуваните празници, заедно с лунния календар.

Размери на календара: 33.9 x 58.8 cm.